Materials propis
Materials formacions
Compartim amb vosaltres els Power Points de les formacions. Segurament no és exactament el que heu vist a la vostra formació, però és el bàsic! Creiem que és molt important compartir coneixement, però tingueu en compte que són la nostra eina de treball i estan fets amb molta cura i amb l’experiència de molts anys.
El coneixement és col·lectiu però el reconeixement és imprescindible! Segueix les nostres llicències Creative Commons i animat a difondre també el teu coneixement!
Per treballar amb infància
Per treballar amb ADOLESCÈNCIA
Bibliografia
SEXUALITATS
Contes infantils
- Barbé, Alba i Carro, Sara, Pessigolles. Barcelona: Bellaterra, 2012
- Brian, Rachel, El consentimiento (¡para niños y niñas!). Cómo poner límites, pedir respeto y estar a cargo de ti mismo. Barcelona: Océano, 2020.
- Feder, Tyler, Tu cuerpo mola!. Barcelona: Bellaterra, 2022
- Gathen, Katharina von der, Explica-m’ho tot. Més preguntes fetes per nenes i nens sobre un tema apassionant. Barcelona: Takatuka, 2021
- Leone, Annika i Johansson, Bettina, 1,2,3… culs! Madrid: Gato Sueco, 2019
- Serrano, Lucía, El teu cos és teu. Madrid: Nube Ocho, 2021
- Silverberg, Cory, Cómo se hace una criatura. Barcelona: Bellaterra, 2019
- Silverberg, C i Smyth, F (2019), Sexo es una palabra divertida. Barcelona, Edicions Bellaterra.
Per a joves!
- ITS Sex ITS Life, canviem la mirada. Sexus, 2021
- Kit del plaer. La sexualitat al descobert [blog] SIDA STUDI
- Play Party! Hablando del calentón: estrategias de comunicación para sexualidades más placenteras. Barcelona: SIDA STUDI, 2021
- +Q Regles. ABD (Asociación Bienestar y Desarrollo)
- Oh my goig. Tot el que vols saber sobre la teva sexualitat. Barcelona: Grup 62, 2018
- Checa, Carolina; Elvira, Noemí i Moreno, Anna, Tot el que necessites saber sobre sexualitat. Barcelona: Rosa dels Vents, 2019
- Mchlus, S. J. (2019) “La palabra más sexy es sí. Una guía para el consentimineto
- sexual” Madrid: Vergara (Ediciones B)
- Olid, B (2019) “Follem?” Barcelona: Bridge
- Menéndez, Aldana; Daunas, Laura F.; Tallón, Xavi y Serrasolsas, Maio, Derechos sexuales y Reproductivos #HazlosTuyos #MakeItYours #Fes-losTeus. Guía pedagógica. Barcelona: ABD, 2020.
- Salvia, Anna, La regla mola si saps com funciona. Barcelona: Montena, 2021
- Salvia, Anna, El semen mola però necessites saber com funciona. Barcelona: Montena, 2022
- Sanchís, Rosa, ¿Què tinc ací baix? Pincanya: Edicions del Bullent, 2002
- Sanchís, Rosa, Karicies. Educació afectivosexual [blog]
- Silverberg, C i Smyth, F (2022), Hablemos de sexo. Barcelona, Edicions Bellaterra.
- Torrón, Marta, Tu cuerpo mola. Aprende a descubrirlo. Barcelona: Montena, 2021
Famílies
- Crespi, Elena, Habla con ellos de sexualidad. Barcelona: Lunwerg, 2019
- García, Paloma (coord.), Tenemos que hablar del porno. Guía para familias sobre el consumo de pornografía en la adolescencia. [sl]: Save the Children, 2020
Professionals
- Construcción del imaginario sexual en las personas jóvenes: la pornografía como escuela María Rodríguez Suárez (2020) editat per: El Conseyu de la Mocedá del Principáu d’Asturies (CMPA)
- Flow. Nuestros fluidos son una explosión expresiva de nuestros cuerpos. Descubre tu Flow! Guía pedagógica. Sexus, ABD
- Cundines, Sandra i Juventeny, Teo, Plaers que obren móns. Claus reflexives per a l’educació sexual (IV). Barcelona: SIDA STUDI, 2020
- Martínez, Clara i Juventeny, Teo, D’infondre la por a difondre plaers. Barcelona: SIDA STUDI, 2019
- Martínez, Clara, Cossos il·limitats, plaers infinits. Barcelona: SIDA STUDI, 2020
- Mchlus, S. J., La palabra más sexy es sí. Una guía para el consentimineto sexual. Madrid: Vergara, 2019
- Menéndez, Aldana; Daunas, Laura F. i Tallón, Xavi, Guia sexualitats i adolescències LGTBI+. Eines, idees i recursos per acompanyar adolescents LGTBI+. Barcelona: ABD, 2022
- Olid, Bel, Follem? Barcelona: Bridge, 2020
- UNAF, Sexualidad(es) en clave cultural. Guía informativa para la promoción de la salud sexual, 2018
- Zona pedagògica. Sexualitats – Educació Sexual feminista. SIDA STUDI.
Atenció a les sexualitats
Espai virtual per a joves amb recursos propis, materials i informació
www.lalore.org
Consutoria whatsapp: 602047850
CJAS CENTRE JOVE ATENCIÓ A LES SEXUALITATS
És un servei d’atenció específica als adolescents i joves, de caràcter preventiu-educatiu i assistencial
Adreça: C/ La Granja, 19 Bxs. 08024 Barcelona
Metro / Bus: L3 plaça Lesseps | BUS 24, 31, 32, 74
Tlf: 93 415 10 00
Horari: De dilluns a dijous de 12h a 19h / Divendres de 10h a 14h
Estiu, de dilluns a dijous de 10h a 17h / Divendres de 10h a 14h
Agost i S.Santa de dilluns a divendres de 10h a 14h
Web: www.centrejove.org
Mail: correu@centrejove.org
També pots fer les teves consultes per WhatsApp a: Centre Jove d’Atenció a les Sexualitats (CJAS)
Tlf: 687 74 86 40
ASSIR
El Programa Sanitari d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR), comprèn un conjunt d’activitats de tipus assistencial, preventiu i educatiu que tenen com a objectiu donar una assistència sanitària integral millorant l’accessibilitat de la població als serveis sanitaris a nivell de l’atenció tocoginecològica i reproductiva.
Per demanar cita pregunta al teu CAP (Centre d’Atenció Primària)
http://salutintegralbcn.gencat.cat/ca/ambits/atencio-a-la-salut-sexual-i-reproductiva-assir
CREACIÓN POSITIVA
ONG que treballa per donar una atenció integral a persones afectades pel VIH i altres ITS des de la perspectiva de gènere i la promoció de la salut.
Web: creacionpositiva.org
Adreça: C/ del Carme, 16, principal
Tel: 93 431 45 48
TARDES JOVES
Les Tardes Joves són un servei d’orientació i assessorament confidencial i gratuït on pots informar-te sobre sexualitat i anticoncepció. Pots anar-hi individualment, en parella o en grup, i no cal que demanis cita prèvia.
A BARCELONA:
Ciutat Vella – CAP Drassanes
Adreça: Av. Drassanes, 17-21
Tel: 933 294 495
Horari: dj. 15-19 h
Les Corts – CAP Les Corts
Adreça: Mejía Lequerica, s/n
Tel: 932 275 590
Horari: dj. 16-17:30 h
Sants-Montjuïc – CAP Numància
Adreça: Numància, 23, 3a pl.
Tel: 934 393 421 (Programa Atenció a la Dona)
Horari: dm. 15-19:30 h
Gràcia – CAP Pare Claret
Adreça: St. Antoni Maria Claret, 19-21, 3a pl.
Tel: 934 761 376
Horari: dl. 17:30-20 h
Sant Martí – CAP Ramon Turró
Adreça: Ramon Turró, 337-339
Tel: 934 465 702
Horari: dl. 16-19 h
Nou Barris – CAP Río de Janeiro
Adreça: Av. Río de Janeiro, 83-91, 3a pl.
Tel: 932 769 910
Horari: dj. 17:30-20 h
Sant Andreu – CAP St. Andreu
Adreça: Av. Meridiana, 428, 6a pl.
Tel: 932 745 516
Horari: dm. 17:30-20 h
Horta-Guinardó – CAP Horta
Adreça: Lisboa, s/n pl. baixa
Tel: 934 072 763
Horari: dl. 17:30-20 h
A CATALUNYA:
Busca el teu centre d’atenció a la salut sexual i reproductiva
http://sexejoves.gencat.cat/ca/centres_i_serveis/unitats_datencio/
DIVERSITAT SEXUAL I DE GÈNERE
Contes infantils
- La peluca de Luca. Un cuento para valientes. Alacant: La Naturadora, 2013
- Acosta, Alicia, ¡Vivan las uñas de colores! Madrid: Nube Ocho, 2018
- Amavisca, Luis, La princesa Li. Madrid: Egales, 2012
- Bailón, Rita, Trans bird. Madrid: Opera Prima, 2015
- Barbé, Alba, Cua de sirena. Barcelona: Bellaterra, 2016
- Baró, Camino, Un secret pèl-roig. Barcelona: Bellaterra, 2021
- Borges, Irma, La faldilla lila d’en Leo. Madrid: Nube Ocho, 2022
- Calsina Val, Isa, Liu. Barcelona: Bellaterra, 2022
- Cormand, Bernat, El nen perfecte. Barcelona: [SD], 2013.
- Dios, Olga de, Monstre Rosa. Barcelona: Estrella Polar, 2019
- Estrela, Joana, Noi, noia. Barcelona: Takatuka, 2022
- Fitti, Patricia, El niño que no quería ser azul, La niña que no quería ser rosa. Barcelona: Destino, 2019
- Herthel, Jessica i Jennings, Jazz, Soy Jazz. Barcelona: Bellaterra, 2016
- Love, Jessica. Sirenes. Madrid: Kókinos, 2019
- Moll, Sònia, Els dimarts de la iaia Lola. Barcelona: Cap de ratolí, 2018
- Ovido Acopán, Gran i Gutiérrez, Manuel, Piratrans Carabarco. Cuaderno de actividades. Guía didáctica para la igualdad. [sl]: La Calle, 2015.
- Piñán, Berta, Las cosas que le gustan a Fran. Madrid: Hotel Papel, 2007
- Savage, Sarah, Ella és el meu papa. Barcelona: Bellaterra, 2022
- Torrijos, Juana, Las princesas que cambian cuentos. Madrid: La Locomotora, 2019
Per a joves!
- Albertalli, Bechy, Leah a destiempo. Barcelona: Puck, 2018
- Barker, Meg-John, Queer, una historia gráfica. [sl]: Melusina. 2017
- Bechdel, Lo indispensable de unas lesbianas de cuidado. Barcelona: Reservoir Books, 2014
- Bermúdez, Ian, Tránsito. Barcelona: Pol·len / Bellaterra, 2015
- Cela, Xavier; Cela, Jaume Bruna: Una mirada trans. Barcelona: La Galera, 2021
- FumettiBrutti, P. Mi adolescencia trans. Madrid: Con Tinta Me Tienes, 2020
- Gino, Alex, George Barcelona: Nube de tinta, 2016
- Maroh, Julie, El azul es un color cálido. Madrid: Dibbuks, 2011
- Mirabilia, Pandora, ¡Imparables! Feminismos y LGTB+. Barcelona: Astronave, 2018
- Pallás, David, Los príncipes morados. Madrid: EditaloContigo, 2015
- Queraltó, Maria, Me cuesta bivir. [sl]: Melusina, 2022
- Sala, Irene y Torres, Marian, Superbollo contra la L.E.F.A. (Liga Exterminadora de Feminazis Antisistema). Madrid: Con Tinta Me Tienes, 2020
- Soler, Sara, Us Bilbao: Astiberri, 2021
Llibres i guies per a joves
- AMPGIL, Guía Com dir-ho als teus pares?
- Dawson, James, Este libro es gay. Barcelona: Puck, 2015
- Martin, Sussanna y Strachs, Nac, 1, 2, 3, 4… historietes diverses. Guía sobre diversidad afectivo/sexual e identidades de genero para adolescentes. Barcelona: Bellaterra, 2011
- Owl i Fisher, F. (2019) “Guía de supervivència para adolescentes trans” Barcelona: Bellaterra.
Famíles
- Doing Right(s). Palabras inclusivas. Un glosario europeo sobre familias LGBT+
- Famílies Trans* – Construccions Identitàries.
- Guía didáctica Somos Amor: Historias de familias diversas. Desmontando a la Pili. Ayuntamiento de Zaragoza.
- Dohrenwend, Anne, Salir del armario. Guía para padres de lesbianas, gais, bisexuales y transexuales. [sl]: Medici, 2015.
- Green, Fiona Joy i Friedman, May, Buscando el final del arcoiris. Una exploración de las prácticas de crianza desde la fluidez de genero. Barcelona: Bellaterra, 2015.
- Orellana, Lurdes; Tomás, Victoria y Barrero, Jara (Desmontando a la Pili), Guía didáctica Somos Amor: Historias de familias diversas. Zaragoza: Ayuntamiento de Zaragoza, 2018
- Trujillo, Gracia i Abril, Eva (eds.), Maternidades cuir. Barcelona: Egales, 2020.
Entitats de famílias
- Trans Familia – Espacio de familias de personas trans transfamilia.org
- Ampgyl – Asociación de Familias contra la Intolerancia X Género ampgyl.org
- Euforia – Familias Trans-Aliadas euforia.org
Per a professionals
- Alba Badia i Abel Huete de Caleidoscopio (2021) “Coeduquem en la primera infància. Propostes metodològiques per a la transversalització de la perspectiva de gènere en la pràctica educativa centrada en la primera infància” Servei d’Igualtat i Diversitat Ciutadana de l’Ajuntament de Mataró.
- Barquín, A. (2015) “El váter de la escuela. Una reflexión sobre género, arquitectura y educación”.
- Carro, Sara; Barbé, Alba i Vidal, Carles. La construcción de las identidades de género. Actividades para trabajar con jóvenes y adolescentes. Madrid: Los Libros de la Catarata, 2014.
- Chrysallis. Associació de Famílies de Menors Trans*, Guia per a docents. Educació en Diversitat i Igualtat, 2021
- Coll Planas, Gerard, Dibujando el genero. Barcelona: Egales, 2014.
- Missé, Miquel, A la conquista del cuerpo equivocado. Barcelona: Egales, 2019.
- Missé, Miquel, Guia de recusos per a persones trans* de la ciutat de Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2019
- Missé, Miquel Intolerancia x genero. Guia para la infancia
- Parra, Noemí; Missé, Miquel Informe: Adolescències trans acompanyar l’exploració de gènere en temps d’incertesa, 2022
- Parra, Noemí, Historias de afectos. Acompañar la adolescència trans*. Manresa: Bellaterra, 2021.
- Pichardo, José Ignacio y De Stéfano, Matías, Somos diversidad. Actividades para la formación de profesionales de la educación formal y no formal en diversidad sexual, familiar, corporal y de expresión de género. Madrid: Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030 y Ministerio de Igualdad, 2020
- Platero, Lucas y Gómez, Emilio, Herramientas para combatir el bullying homofóbico. Madrid: Editorial Talasa, 2007
- Platero, Lucas, Trans*exualidades. Acompañamiento, factores de salud y recursos educatives. Barcelona: Bellaterra: 2014
- Sándor, Bea, Prevenir y combatir los diferentes tipos de violencia contra la infància y adolescència LGTBI+. Guia para profesionales. Girona: Universitat de Girona, 2021
- Solà, Míriam i Garcia, Nagore, Ampliar la mirada sobre les violències de gènere. Cap a un model d’atenció a persones LGTBI. Barcelona: Fundació Surt
Serveis d'atenció i acompanyament
- Bandada: Colònies i trobades per a adolescents LGTBI+
- Unitat d’Identitat de Gènere de l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona
- Trànsit – Atenció a la salut de les persones trans transit.bcn.ics@gencat.cat
- Xarxa SAI – Xarxa de Servei d’Atenció Integral LGBTI de Catalunya https://igualtat.gencat.cat/ca/ambits-dactuacio/lgbti/xarxa-sai/
BONUS TRACK FEMINISTA
Libres
- AAVV, Feminismos. Miradas desde la diversidad. [sl]: Píkara Magazine, 2019
- AAVV, Joves i mirades diverses. Guia per a una educació afectivosexual amb mirada interseccional, Departament de Drets Socials de la Generalitat
- Agüero, Silvia (ed), Pretendemos gitanizar el mundo, 2021
- Álex B., Estrategias de resistencia y ataque. Pequeña historia de la resistència feminista/queer radical desde los años 60 hasta hoy. [Madrid]: Imperdible, 2018
- Azpiazu, Jokin, Masculinidades y feminismo. Barcelona: Virus, 2017
- Brown, Jenny, Maternitats en vaga. La lluita oculta de les dones pel treball reproductiu. Barcelona: Tigre de Paper, 2020
- Butler, Judith i Birulés, Fina, L’embolic del gènere: per què els cossos importen? = Gender trouble: why do bodies matter? Barcelona: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 2019
- Butler, Judith, El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós, 2007
- Col·lectiu Punt 6, Urbanismo feminista. Por una transformación radical de los espacios de vida. Barcelona: Virus, 2019
- Coll, Elisa, Resistencia bisexual: mapas para una disidencia habitable. Barcelona: Melusina, 2021
- Cuerpos empoderados [blog]
- Cundines, Sandra, Incorporació dels mandats de gènere a la infància. Avaluació d’una prova pilot d’educació sexual en educació primària. Barcelona: SIDA STUDI, 2019
- Davis, Angela, Mujeres, raza y clase. Madrid: Akal, 2020
- Duberman, Martin, Stonewall. El origen de una revuelta. [Madrid]: Imperdible, 2018
- Filigrana, Pastora, El pueblo gitano contra el sistema-mundo. Madrid: Akal, 2020
- Gómez, Mer, “Un brindis por la i”, Pikara Magazine, 21/10/2020.
- Hooks, bell, El feminismo es para todo el mundo. Madrid: Traficantes de Sueños, 2017
- Lyona, Sex ¡oh! Mi revolución sexual. [Madrid]: Random Comics, 2019
- Mora, Víctor, ¿Quién teme a lo queer? Madrid: Con Tinta Me Tienes, 2021
- Moreno, Raúl de la i Centeno, Antonio, Yes, we fuck [documental], 2015
- Platero, R. Lucas; Rosón, María i Ortega, Esther (eds.), Barbarismos queer y otras esdrújulas. Barcelona: Bellaterra, 2017
- Rodrigo, Desiré i Fuentes, Patricia (Lo Relacional), Camins. Una mirada crítica a l’educació des d’una perspectiva intercultural i de gènere. Guia educativa per al professorat. [Barcelona]: Eumogràfic, 2019
- Rodó, Maria, Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions. Barcelona: Tigre de paper, 2021
- Rodzinka, Marcin i Michał Pawlęga, Obrim les portes. Una guia per a professionals de la salut. [Barcelona]: Fundació Surt, 2020
- Sánchez, Mercedes, Pedagogías queer.¿Nos arriesgamos a hacer otra educación?. Madrid: Catarata, 2019
- Fausto-Sterling, Anne, Cuerpos sexuados. Barcelona: Melusina, 2006.
- Foro de Vida Independiente i Agencia de Asuntos Precarios Todas a Zien, Cojos y precarias. Haciendo vides que importan. Madrid: Traficantes de Sueños, 2011
- Tovar, Virgie, Tienes derecho a permanecer gorda. Barcelona: Melusina, 2018.
- Vira cooperativa, Col·lectiu Punt 6 Patis coeducatius. Guia per la transformació feminista dels espais educatius, 2020
VIOLÈNCIES MASCLISTES
Contes infantils
- Cali, Davide; Bougaeva, Sonja Malena la Balena. Barcelona: Libros del zorro rojo, 2015
- Favilli, Elena; Cavallo, Francesca Cuentos de buenas noches para niñas rebeldes. Barcelona: Destino Infantil & Juvenil, 2021
- Lojo, Mirta, Sentir que sí, sentir que no. Prevenció de l’abús sexual infantil. Guia pedagògica de treball. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2018
- Mebes, Marion, Ni una caricia a la fuerza. Bilbao: Maite Canal, 2007
- Olid, Bel; Banda, Martina, Estela crida ben fort. Barcelona: Fineo, 2009
- Pandora Mirabilia, Un conte propi. Barcelona: Takatuka, 2018
Per a joves!
- Candela. Acció comunitària i feminista Jo no vull ser princesa. Guia per a noies que volen ser lliures, 2015
- Candela. Acció comunitària i feminista Jo no vull ser pilota d’or. Guia per a nois que volen ser lliures, 2015
- Muestrario de autodefensa para niñas. Para ser protagonista de tu propia defensa. Neuquén: Fugitivas del desierto, 2008
- Duran, Cristina i Giner, Miguel Á, Pillada por ti. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, 2017
- Gispert, Maria, Violències masclistes. Prevenció i sensibilització. [sl]: sd, 2020
- Joy Machlus, Shaina, La palabra más sexy es… sí [fanzine]
Famílies
- Carreras, Anna; Rivas-Moreno, Aida i González, Alba, Eines d’estar per casa. Per a famílies disposades a fer impensables les violències masclistes. Barcelona: Coeducacció
- García, Irene y Monasterio, Marta (Pandora Mirabilia), Guía para familias de adolescentes que viven o ejercen violencia de género. [Madrid]: Mancomunidad THAM, 2021
Professionals
- Candela. Acció comunitària i feminista “El soroll del silenci. Guia per abaixar el volum a les violències sexuals” (2022)
- Candela. Acció comunitària i feminista “Una historia quotidiana. Guia per entendre les violències masclistes i actuar” (2023)
- Candela i EdPAC (2018) “Per què li diuen sèxting quan parlen de sexpreading?” Barcelona: Autoedició
- Candela i Coeducacció (2018) “Desaprenent. Una mirada feminista a l’etapa de secundària”
- #Malamente. Atura les violències masclistes. Guia d’activitats per a la prevenció de les violències sexuals. Direcció general de Joventut
- Barjola, Nerea, Microfísica sexista del poder. El caso Alcàsser y la construcción del terror sexual. Barcelona: Virus, 2018
- Coll-Planes, Gerard; Rodó-Zárate, Maria i García-Romeral, Gloria (coords.), Mirades polièdriques. Guia per a l’aplicació de la interseccionalitat en la prevenció de violències de gènere amb joves.
- Despentes, Virginie, Teoría King Kong. Madrid: Literatura Random House, 2018
- Donestech, Kit contra les violències masclistes on-line. Barcelona, 2018
- Esteban, Mª Luz, Crítica del pensamiento amoroso. Barcelona: Bellaterra, 2011
- Machlus, Shaina Joy, La paraula més sexi és sí. [Barcelona]: l’Altra Editorial, 2019
- Martínez, Clara, Sabotejar el patriarcat, construir justícia eròtica. Barcelona: SIDA STUDI, 2020
- Pineda, Montse i Toledo, Patsilí, L’abordatge de les violències sexuals a Catalunya. Part 1. Marc Conceptual sobre les Violències Sexuals. Violències sexuals: un marc conceptual, teòric i ètic. [sl]: Grup de Recerca Antígona i Creación Positiva, 2016
- Pisano, Margarita, Julia, quiero que seas feliz. [sl]: Surada, 2004
- Rodríguez, Anna i Nardini, Krizia, Rompiendo moldes: construir vidas sin violencias machistas. Comprender imaginarios sociales entre la población adolescente y joven. [sl]: Intermon Oxfam, 2021
- Segato, Rita Laura, La guerra contra las mujeres. Madrid: Traficantes de Sueños, 2016
- Sexus, ¡Vaya noche¡ [documental], 2021
Campanyes sensibilització
“I tu, què faries? La Comunitat Educativa contra les violències sexuals”
Campanya de sensibilització sobre abusos sexuals de professors cap a l’alumnat.
En els últims anys hem assistit a un degoteig constant de casos de violència sexual als centres educatius, que massa sovint s’han minimitzat i s’han tractat com a casos aïllats. Les dades ens indiquen que la violència sexual en l’àmbit educatiu és un fet quotidià, però encara avui costa assenyalar-la i visibilitzar-la.
Des de fa un temps s’està forjant a Catalunya un moviment de denúncia de les violències sexuals en els centres educatius per part d’alumnes i d’exalumnes que han perdut la por i han decidit trencar el silenci. A través de les xarxes socials i a premsa han fet públic el testimoni denunciant agressions físiques, tocaments, agressions verbals i actituds masclistes per part de personal docent a instituts de Sabadell, Moià, Castellar del Vallès… I la llista de centres augmenta, només cal llegir les notícies. Alguns exemples d’aquestes denúncies: Campanya “I a tu què et va fer?“, Una de cada cinc, No ho tolerem, Institut del Teatre o l’Escola Barcelona.
“I tu, què faries? La Comunitat Educativa contra les violències sexuals” partim d’aquesta pregunta directa, dirigida a interpel·lar el professorat i d’altres professionals del món educatiu. Volem visibilitzar, combatre i prevenir les violències sexuals que pateixen infants i adolescents. Parlar de violències sexuals és contribuir a destruir el tabú existent i aquesta campanya sorgeix amb la idea d’arremangar-nos per començar a trencar el silenci en relació amb les violències sexuals i, en aquest cas, posant el focus en els contextos educatius on participen persones joves i adolescents.
Les violències sexuals són un tipus de violència masclista que es caracteritza pel fet d’utilitzar la sexualitat com a forma de control i dominació de les criatures, les dones i les persones LGTBIQ+, a través de comportaments de tipus sexual sense el seu consentiment. Les noies joves i les criatures són el col·lectiu més vulnerable a patir violència sexual. Aquesta violència es fomenta a través d’una cultura patriarcal que potencia un imaginari social que genera desig cap als cossos infantils i legitima la violència; se sexualitza la infantesa, s’objectualitza els cossos de nenes i adolescents, es crea una cultura del traspàs de límits i de la vulneració del cos i la voluntat d’infants i adolescents.
La majoria de vegades la persona agressora és coneguda de la criatura o l’adolescent, entrant en joc la confiança i el poder sobre les criatures i la seva manipulació. És una urgència de primer ordre a la nostra societat crear projectes adreçats a prevenir i combatre tota forma de violència sexual contra la infància i l’adolescència. Cal legitimar la seva veu i dotar-les d’un marc de comprensió i legitimitat que les protegeixi d’aquesta violència. Però també cal dotar les persones adultes del seu voltant d’eines i recursos per protegir i esdevenir aliades de la infància i l’adolescència.
Les violències sexuals són un gran tabú, són un terreny delicat, sensible i complicat, és per això que sovint el professorat i d’altres professionals de l’educació ens paralitzem i no sabem com afrontar-les. Les joves s’han organitzat per alçar la veu i han trobat la manera de fer visible el que és un secret a veus dins la comunitat educativa. Ara és el torn que el professorat i d’altres professionals de l’educació estiguem a l’altura de la situació i deixem d’apartar la mirada. Durant molt de temps no hem volgut veure la violència en els centres educatius, però, ara, després de les campanyes de denúncia per part de l’alumnat, cal fer un pas endavant i reconèixer que ens trobem davant d’un problema social de gran rellevància.
Ens calen eines per prevenir, detectar i Ens calen eines per prevenir, detectar i abordar les violències sexuals en els centres educatius. Aquest projecte pretén ser un dispositiu que ens permeti posar nom a allò que sí que existeix, deixar d’amagar-ho i poder encarar les violències que, pel fet de ser quotidianes, hem naturalitzat. Aquesta campanya vol sensibilitzar, conscienciar, empoderar i capacitar el professorat, així com d’altres professionals de l’educació, com a agents de transformació social per contribuir en l’erradicació de les violències sexuals en els centres educatius.
Per últim, cal dir que la perspectiva feminista del projecte vol dirigir la mirada a l’estructura i assenyalar aquella cultura que possibilita la violència, i no caure en discursos de “persones malaltes” sinó d’estructures desiguals i violentes. Així com també volem aportar un punt de vista empoderador: la nostra aposta per erradicar la violència sexual és reforçar l’educació sexual feminista a totes les etapes educatives. Una bona educació sexual integral que, en lloc del perill i el risc, posi el plaer, l’autoestima i la diversitat en el centre ajudant a socialitzar infants i adolescents en una sexualitat saludable i plaent. Les persones connectades al seu plaer són més capaces de reconèixer i d’identificar la violència, i de desentranyar l’ambigüitat i la confusió existent entre sexualitat i violència, i entre plaer i malestar.
El soroll del silenci
Guia per abaixar el volum de les violències sexuals