Candela

Cooperativa

d’acció comunitaria
i feminista

Qui som

$

COOPERATIVA CANDELA és una entitat sense afany de lucre fundada l’any 2004 a Barcelona amb l’objectiu de contribuir a una transformació social basada en l’educació en valors amb perspectiva feminista i comunitària.

Entre les finalitats de l’entitat trobem:

  • Sensibilitzar la població entorn tota forma de violència basada en el gènere des d’una perspectiva interseccional
  • Prevenir les violències de gènere per a poder eradicar-les
  • Informar i atendre a persones que estan en qualsevol situació de discriminació i/o violència basades en el gènere des d’una perspectiva feminista i psicosocial
  • Promoure l’educació afectiu-sexual, la coeducació, l’educació no sexista, l’educació feminista i la perspectiva de gènere aplicada a tots els àmbits
  • Defensar els drets fonamentals de dones, infants, joves i persones del col·lectiu LGTBI, així com millorar les seves condicions de vida.

Per aconseguir els nostres fins, la nostra tasca s’estructura en tres línies estratègiques:

  • Formació, prevenció i sensibilització
  • Assessorament i acompanyament
  • Edició de materials pedagògics i publicacions

Treballem amb públics molt diversos, com ara professionals de l’educació, personal tècnic municipal, associacions i ONG, famílies, infants, joves, grups de dones, institucions públiques i privades.

L’equip

$

La cooperativa Candela som un equip de professionals que aglutinem diferents sabers, coneixements i trajectòries. Provenim de disciplines com la sociologia, l’antropologia, la filosofia, les ciències polítiques i l’educació social. Però sobre tot som un equip implicat i compromès amb el que fem, amb un ampli bagatge fruit del l’activisme feminista, els moviments socials i el món associatiu en general. El nostre model de treball és horitzontal i cooperatiu, donem igual valor a les diferents tasques necessàries per al sosteniment de l’entitat, tant a les visibles com a les invisibles i de cura. Per a nosaltres és molt important la qualitat de la nostra feina, sempre parant atenció en les relacions humanes dins l’equip, l’ambient de treball i la cura personal i de l’altra. Creiem que com a entitat hem de créixer individual i col·lectivament i per això apostem per una gestió positiva de les emocions i dels conflictes.

Sòcies

Borja Beltrán Nuevo

Soc tècnic en Animació Sociocultural i artista de circ i teatre. Em dedico a la intervenció social, principalment a través de les arts escèniques com a eina de transformació social i creativa. He treballat en l’educació en l’oci, així com en projectes de circ social i teatre comunitari, en els quals la perspectiva de diversitat de gènere i sexual es troba present de manera transversal. Actualment formo part de l’equip de comunitat educativa realitzant intervencions en centres educatius, i en el projecte Bandada, un espai per a joves amb gèneres i sexualitats diverses.

Marti Poza Nebot

Soc graduat en ciències polítiques i estic cursant un màster en migracions contemporànies i cohesió social. He treballat en l’àmbit de l’educació en el lleure i en projectes de participació juvenil. Ara a Candela dinamitzo tallers de l’àrea de comunitat educativa. Crec en l’educació no formal amb infants i joves com una eina de transformació social.

Carmen Atienza Del Castillo

Formada com educadora de lleure amb infants i adolescents, especialitzada en l’acompanyament de persones amb diversitat des d’una perspectiva feminista. Tallerista declarada intento fer arribar els conceptes que expliquem des de l’humor i la proximitat.

Miriam Aleman Calatayud

Vaig estudiar filosofia a la UAB i treballo a la cooperativa Candela des de l’any 2009. Coordino projectes adreçats a la comunitat educativa. Sóc formadora de tots els públics, comunicadora propera i apassionada de la meva feina, intento aportar sentit de l’humor i una mica de la meva capacitat organitzativa per donar ordre a l’entitat. Defenso molt el potencial transformador i la creativitat dels i de les joves. Compagino la meva feina amb la producció i gestió cultural, de la qual també estic formada per l’Escola EMAV.

Laia Sanz Bastons

Llicenciada en antropologia social i cultural, també m’he format en producció i gestió cultural, així com en comunicació, àmbits laborals als quals sempre he estat vinculada. Actualment coordino l’àrea de comunicació de Candela, intentant transmetre l’esperit crític, fresc i compromès de l’entitat.

Sílvia Merino i Navalón

Soc educadora social i treballo a Candela des de l’any 2012, principalment en els projectes adreçats a la comunitat educativa, en els àmbits de la pedagogia feminista, la prevenció de les violències masclistes, l’educació afectiva i sexual i la diversitat sexual i de gènere. Tinc una àmplia trajectòria en el món de l’educació en el lleure, com a monitora i directora, així com en l’acompanyament a infants i joves en risc d’exclusió social. Crec en la meva feina i gaudeixo de la posada en escena, així com de la reflexió en matèria de gènere i sexualitats.

Marta Herreros

Formo part de l’equip de Candela on dinamitzo tallers amb adolescents i joves intentant aportar des de la perspectiva de la tendresa radical. Vaig estudiar llicenciatura en Comunicacions i un postgrau en Relacions Públiques des de llocs que no em representen del tot, la qual cosa em va portar a la recerca del que per a mi era l’essencial de les relacions humanes. Crec profundament en les cures com a eix principal de les relacions. Per tot això, em vaig formar en facilitació de grups des de l’àmbit del Treball de Processos amb perspectiva de gènere i com monitòria i directora d’oci en el temps lliure, la qual cosa m’ha permès aprendre a acompanyar als grups en diversos contextos. A més, faig teatre amb La Guitza, tot això en un intent de continuar coneixent altres maneres de relacionar-nos i de treballar les emocions. Gaudeixo de la vida lenta, de posar-li tendresa a les coses i de les converses amb cor.

Selene García Sanagustín

Sóc llicenciada en Filosofia per la UB. La meva trajectòria vital i professional està vinculada activament en el feminisme queer, visibilitzant la diversitat i al mateix temps assenyalant les opressions que es generen de manera sistèmica dins la nostra societat. La meva aposta implica accionar discurs, buscar i oferir estratègies i eines tant per a combatre les diferents opressions com per reconèixer i treballar sobre els propis privilegis.

Martí Galofré Garreta

Sóc educador i antropòleg. He treballat en l’àmbit de l’educació en el lleure, la inclusió social, el desenvolupament comunitari i la formació associativa. A Candela dinamitzo tallers amb adolescents i joves. Gaudeixo de la criança, m’inspiren els feminismes i em sento compromès amb els moviments de dissidència sexual.

Tània Seoane Proupin

Vaig estudiar Administració d’Empreses a la UB, i m’he incorporat a l’equip de Candela a principis del 2018 com a responsable de l’àrea de gestió. M’il·lusiona poder aportar els valors de l’economia feminista a l’entitat, i col·lectivitzar un coneixement que tradicionalment no ha estat associat a les dones. Finalitzant el grau en Psicologia.

Treballadores

Ainara Beristain

Soc la dissenyadora gràfica de Candela des dels inicis de l’entitat, i d’això ja fa uns 17 anys!. Aporto la meva creativitat des de la part gràfica, amb imatges, colors i textures des d’una mirada feminista. limoiura.com

Mío García González

Monitor de lleure del projecte Bandada. Des del 2010 estic entre allò artístic i allò social intentant aportar alguna cosa. He treballat amb molts grups diferents, sobretot amb persones amb diversitat funcional i en risc d’exclusió social, la majoria joves. Com a persona trans no-binària, poder treballar en un projecte com Bandada és quasi terapèutic. Soc del perfil de les mil dinàmiques; m’és fàcil, partint de l’experiència i la imaginació, treure activitats orientades a una finalitat concreta. I a partir d’aquí, que flueixi l’energia.

Arnau Roig Mora

Doctor en Comunicació i Gènere per la University of Illinois. Treballo com a docent a diverses universitats i escoles catalanes (UPF, UAB, ESCAC). He treballat en el món de la educació en la diversitat de gènere i sexualitat des de 2011. Col·laboro amb la unitat d’igualtat de la UPF on vam crear els primers cursos específics de temàtica LGTBI a la universitat i a més, participo com a investigador al grup critiCC. Faig formacions per formadors i PAS sobre temes de gènere i sexualitat i els meus interessos de recerca van desde la representació de la diversitat, a discursos en la cultura popular sobre diversitat, violència o imatge corporal. L’adolescència em sembla el moment perfecte per posar aquests temes en valor.

Patricia Carmona

Diplomada en Educació Social per la Universitat Autònoma de Barcelona. Fundadora del col·lectiu de dansa-teatre Liant la Barata, un grup de dansa de persones amb corporalitats dissidents creant sempre des d’una perspectiva per la visibilització de les cuerpas diverses i de la diversitat humanoide. Activista de les aliances trans-feministes de les persones amb diversitat funcional, participant activament en diferents projectes on es visibilitza la sexualitat dels cossos que no encaixen en els paràmetres de normalitat corporal. Promotora del projecte EL TEU COS, EL TEU CAMP DE PLAER on es promouen els drets sexuals i reproductius de les persones amb diversitat funcional. Aquest projecte va ser guanyador del Premi 8M Maria Aurélia Capmany 2023. I actualment, també formo part de l’equip de comunitat educativa de Candela donant tallers a infància i adolescència. M’apassiona pensar a construir un món més amable i habitable per a totis i això només és possible des d’una educació inclusiva on es posi en el centre la diversitat com a valor.

Hafida Laha

Soc graduada com a tècnica d’igualtat del grau d’Estudis Socioculturals de Gènere i com a interventora psicosocial del màster d’Investigació i intervenció psicosocial. També m’agrada el món de la psicologia així que em trobo en procés d’aprenentatge. La meva trajectòria laboral s’està desenvolupant en gran part en l’acompanyament a joves i adults/es en diferents temàtiques relatives a la lluita feminista i antiracista, com és l’acompanyament en el procés de recuperació de dones i infants que han patit violència masclista o l’impuls de la integració social dels joves migrats no acompanyats. Com a tallerista de Candela el meu objectiu és fer arribar els coneixements feministes diversos aplicant una perspectiva antiracista que permeti incloure i visibilitzar l’existència i l’experiència de totes aquelles identitats dissidents d’altres ètnies dins la societat blanca europea.”

Verónica Ascoy Quispitongo

Soc tècnica en Administració i Finances i treballo a Candela des de principis del 2023 com a suport per a l’àrea de gestió i administració. M’il·lusiona formar part d’un equip amb el qual comparteixo valors, poder aportar els meus coneixements i alhora seguir aprenent en una entitat que des de la perspectiva feminista contribueix a superar els reptes que enfrontem com a societat. Actualment finalitzant el grau d’Administració i Direcció d’empreses.

Maio Serrasolsas Moreno

Sóc integradora social, i he treballat entorn a la sexualitat, la creació artística i el lleure. M’encanta estar colze a colze amb infants i joves, acompanyant des d’una perspectiva feminista i vetllant per deixar l’adultisme en hacke. Crec plenament en el potencial transformador de les adolescents, en el llenguatge pròxim, en el joc, i en la mirada i la cura de les meves companyes de Candela.

Maria Tobeña

M’he incorporat a Candela el darrer any. Formo part de l’equip de comunitat educativa, fent intervencions en centres educatius. He treballat coordinant i duent a terme projectes relacionats amb interculturalitat i gènere, i com a formadora especialitzada en diversitat de gènere, sexual, afectiva i de cos. Crec en el potencial transformador de la meva feina i gaudeixo fent-la!

Antigues sòcies que ens acompanyen

Edurne Jiménez Pérez

Soc sociòloga i investigadora feminista especialitzada en prevenció de violències masclistes i diversitats. M’he format en estudis de gènere, teoria feminista, interculturalitat, avaluació educativa i metodologies de recerca feminista, i he treballat a projectes i xarxes de recerca (USVreact, GAPWork, SIMReF, GENCPOLIS), així com a docent al grau d’educació social. Durant catorze anys vaig formar part de l’equip de Candela, coordinant l’àrea de formació de professionals, acompanyant joves lgtbq+, assessorant entitats i projectes i escrivint materials. Ha estat una de les experiències més nutritives i apassionants de la meva vida! Actualment continuo treballant en el mateix camp, ara des de l’administració pública i la consultoria independent.

Xavier Cela Bertran

Antropòleg i educador. Actualment em trobo en la fase final del doctorat sobre masculinitats, joventut i patiment subjectiu. Sóc membre de l’MARC (Medical Anthropology Research Center), professor col·laborador i tutor del Postgrau en Salut mental col·lectiva: dispositius i eines per a l’elaboració de processos participatius en salut mental i del Grau en Educació social de la UOC. He participat en diferents projectes d’investigació i publicacions en el camp de la salut mental i la prevenció de violències masclistes amb joves i participo com a educador i coordinador de projectes en el camp de la salut mental juvenil amb la Cooperativa Aixec SCCL (www.aixec.cat ). He estat cooperativista i formador de la Cooperativa Candela Acció Comunitària i Feminista SCCL des de 2011 fins a 2018 i actualment hi participo com a col·laborador. He participat com a assessor expert de l’últim projecte de creació artística de la companyia Les Impuxibles: Suite Toc núm 6.

Griselda Vilaplana i Bilbao

Vaig estudiar animació sociocultural i després Pedagogia a la Universitat de Barcelona (2002-2006). Els darrers anys m’he format en moviment expressiu i tècniques corporals integratives. Vaig començar treballant al món educatiu amb projectes dirigits a la infància i amb perspectiva comunitària. Tot i que la meva trajectòria, ha estat amb joves com educadora i dinamitzadora d’activitats que fomenten la participació activa i la cohesió social.

Iván Bordetas Jiménez

Vaig començar a treballar a Candela el setembre de 2016. Després d’una petita pausa d’uns mesos vaig tornar a incorporar-me a l’equip de talleristes el setembre de 2018. Ara compagino la feina de formació i sensibilització a l’àrea de comunitat educativa amb joves i infants amb la docència al grau d’Història a la Universitat Autònoma de Barcelona.

Marta Sales Romero

Soc educadora social i llicenciada en antropologia. M’he format en Estudis de Gènere i Feminisme, atenció psicosocial i facilitació de grups. La meva trajectòria professional es mou en l’àmbit de l’educació no formal amb infància, joves, famílies, treball grupal amb dones i formació a professionals. Començo a col·laborar a Candela el 2012 i finalitzo aquesta etapa laboral el 2023 enduent-me els majors aprenentatges professionals, d’equip i gestió col·lectiva.

Sara Barrientos Carrasco

Sóc antropòloga i terapeuta d’orientació gestàltica, vaig cursar el 
màster interdisciplinari sobre violència masclista i sóc una de les 
fundadores de la cooperativa Candela. He treballat durant molts anys amb 
joves i a l’actualitat em dedico principalment a la formació i 
l’assessorament de professionals, així com a projectes d’atenció i 
acompanyament a persones LGTBI. També he participat en l’elaboració de 
plans municipals per a la diversitat sexual i de gènere i he treballat a 
la Delegació del Govern per a la Violència de Gènere.

El que ens mou

La nostra feina es sustenta en uns valors que són pilars i ens semblen claus per a la transformació social que perseguim:

Feminisme

A Candela ens basem en un model d’educació feminista, per tant, tenim des de les nostres arrels, una visió estructural de les desigualtats i de totes les violències de gènere. Reconeixent que aquestes problemàtiques no són simplement el resultat d’accions individuals o actituds personals, sinó que estan arrelades en estructures i sistemes socials més amplis, i per això proposem una educació integral que atengui les múltiples formes de discriminació i violència.

Compartim un fort vincle amb els moviments feministes i LGTBQI+, i el convenciment que valors com l’equitat, la diversitat, el plaer, el respecte als límits, la cura, la cooperació i l’autoestima són elements imprescindibles per a construir una societat sostenible i justa on les persones ens puguem desenvolupar en llibertat.

Entenem un feminisme en plural, que reconeix  els seus diferents subjectes, i  que és conscient de la diversitat d’opressions (el racisme, l’homofòbia, la transfòbia, el classisme, entre altres) i experiències que encarnen qui fa part d’aquest. 

Fem part del feminisme que lluita pel dret sobre el propi cos, centrant-nos en l’autonomia i la llibertat de les persones per a prendre decisions sobre els seus cossos, especialment en relació amb la seva sexualitat

DIVERSITAT. Sexual, corporal i de gènere.

Ens referim a l’àmplia gamma d’experiències, identitats i expressions relacionades amb la sexualitat, el cos i el gènere. Reconeixent que les persones no ens ajustem a una única norma o categoria, sinó que existeixen diverses maneres de viure i experimentar la sexualitat, el cos i la identitat de gènere.

Tenir en compte la diversitat sexual, corporal i de gènere implica desafiar les normes socials i culturals que imposen expectatives restrictives i limitants. Qüestionem la normativitat com a punt de partida per llegir les persones. No volem assimilar la norma sinó que treballem per trencar-la i fer possible una existència segura i feliç per a totis. 

  • DIVERSITAT SEXUAL: L’orientació sexual va més enllà de l’heterosexualitat. Reconeix que no hi ha una orientació sexual “correcta” o  “normal” i que totes les orientacions sexuals són vàlides. Per això una cal una educació que posi la construcció de les identitats personals al centre, que transiti del binarisme home-dona a la diversitat de gènere i d’identitats tot fomentant l’empoderament de les noies, la construcció de noves masculinitats no agressives ni opressores i situant al centre la perspectiva anticlassista, antiracista i anticapacistista. 
  •  DIVERSITAT CORPORAL:  Els cossos tenen diferents formes, grandàries, colors i capacitats. Rebutgem els estàndards de bellesa i les normes corporals imposades amb un fort posicionament en contra de la gordofòbia, promovent una educació que posi el cos al centre, que contempli la nostra realitat encarnada, entenent el cos com la matèria primera amb què estem al món, el nostre primer llenguatge, eina de llibertat i alhora també d’opressió. 
  •  DIVERSITAT DE GÈNERE: El gènere no és binari i que existeixen identitats de gènere més enllà d’home i dona. Inclou persones transgènere, gènere no binari, gènere fluid, i altres identitats de gènere diverses. Celebrem la diversitat de les identitats humanes i les posem al servei de la lluita contra tot tipus de discriminació i violències, acompanyant les persones infants i joves en l’exploració de la seva identitat des del gaudi, la curiositat i la tendresa cap a si mateixis.

Positivitzar la sexualitat

Treballem per una educació sexual integral que, en lloc del perill i el risc, posi el plaer, l’autoestima i la diversitat al centre, ajudant a socialitzar les persones joves, respectant el ritme de cadascú, en una sexualitat saludable i plaent. L’educació sexual integral i feminista contribueix a crear persones empàtiques, cuidadores, responsables, autònomes, crítiques, connectades a les emocions i els desitjos, assertives, comunicatives, reflexives, divertides, expertes en el seu propi cos i coneixedores dels plaers. Les persones connectades al seu plaer són més capaces de diferenciar la sexualitat de la violència sexual i senten que tenen drets i eines per posar límits.

Davant polítiques conservadores o discursos d’odi o el terror sexual nosaltres continuem apostant per posar l’accent en el plaer, el coneixement del propi cos i la capacitat d’autocura del jovent.

Paradigma de les violències de gènere

Ens referim a l’àmplia gamma d’experiències, identitats i expressions relacionades amb la sexualitat, el cos i el gènere. Reconeixent que les persones no ens ajustem a una única norma o categoria, sinó que existeixen diverses maneres de viure i experimentar la sexualitat, el cos i la identitat de gènere.

Tenir en compte la diversitat sexual, corporal i de gènere implica desafiar les normes socials i culturals que imposen expectatives restrictives i limitants. Qüestionem la normativitat com a punt de partida per llegir les persones. No volem assimilar la norma sinó que treballem per trencar-la i fer possible una existència segura i feliç per a totis. 

  • DIVERSITAT SEXUAL: L’orientació sexual va més enllà de l’heterosexualitat. Reconeix que no hi ha una orientació sexual “correcta” o  “normal” i que totes les orientacions sexuals són vàlides. Per això una cal una educació que posi la construcció de les identitats personals al centre, que transiti del binarisme home-dona a la diversitat de gènere i d’identitats tot fomentant l’empoderament de les noies, la construcció de noves masculinitats no agressives ni opressores i situant al centre la perspectiva anticlassista, antiracista i anticapacistista. 
  •  DIVERSITAT CORPORAL:  Els cossos tenen diferents formes, grandàries, colors i capacitats. Rebutgem els estàndards de bellesa i les normes corporals imposades amb un fort posicionament en contra de la gordofòbia, promovent una educació que posi el cos al centre, que contempli la nostra realitat encarnada, entenent el cos com la matèria primera amb què estem al món, el nostre primer llenguatge, eina de llibertat i alhora també d’opressió. 
  •  DIVERSITAT DE GÈNERE: El gènere no és binari i que existeixen identitats de gènere més enllà d’home i dona. Inclou persones transgènere, gènere no binari, gènere fluid, i altres identitats de gènere diverses. Celebrem la diversitat de les identitats humanes i les posem al servei de la lluita contra tot tipus de discriminació i violències, acompanyant les persones infants i joves en l’exploració de la seva identitat des del gaudi, la curiositat i la tendresa cap a si mateixis.

A favor dels joves

La nostra societat és adultista. Això vol dir que les experiències i necessitats d’altres grups d’edat (des de persones grans fins a infants i adolescents) estan supeditades a les necessitats i la perspectiva de l’etapa adulta. En aquest sentit, cal fer una revisió de la concepció que tenim de l’adolescència, dels mites i les falses creences, però sobretot de l’actitud sovint hostil que hi mostrem. Les persones adolescents necessiten un acompanyament madur i responsable per part del món adult, posem-nos de part seva!

Justícia social

Incorporar una mirada que inclogui diversos eixos d’opressió, no com a discriminacions que se sumen sinó com a entramats que es retroalimenten, és un repte que les professionals del món educatiu hem d’assumir amb a urgència. A Candela tenim un fort compromís amb totes les lluites de justícia social que ens ajudin a construir el món que volem.

  • Antiracisme: El racisme és una assignatura pendent del sistema educatiu i una de les qüestions que més patiment causa. És urgent disposar d’unes ulleres antiracistes que protegeixin les persones joves que tenim a càrrec dels nostres estereotips i falses creences, que danyen el seu desenvolupament tant educatiu, com emocional i personal.
  • Anticapacitisme: El capacitisme és el sistema social, polític i econòmic que discrimina les persones amb alguna diversitat funcional pel fet de tenir-la. Es construeix a partir de la concepció capitalista que una persona «capaç» és la que produeix un benefici econòmic màxim al sistema mitjançant el seu treball. Tota aquella persona que se surt d’aquesta idea per no poder treballar o per no poder fer-ho en els mateixos estàndards, se la discrimina i discapacitat. Per això es diu que la discapacitat no existeix sinó que és un constructe social, perquè sorgeix a través de la discriminació i l’impediment a les persones no normatives. Una persona no neix discapacitada, sinó que a través de la seva relació amb el context i com aquest la limita, es crea la discapacitat.
  • Antigordòfobia: La gordofòbia és l’odi, rebuig i violència que pateixen les persones grasses pel fet de ser-ho. És una discriminació que està consolidada sobre prejudicis cap als hàbits, costums i salut de les persones grasses, els quals es nodreixen de la creença que el cos gras respon a una falta de voluntat o d’autocura, de no fer l’esforç suficient per a ser prim, motiu pel qual mereix “càstig” o rebuig. Aquesta perspectiva, que pensa que el cos gras és producte de la mandra o vagància, no atén els contextos que produeixen o afecten els cossos, ni a tots els factors que incideixen que una persona sigui grossa o flaca, emmalalteixi o sani. Les condicions econòmiques, culturals, genètiques, educatives i socials són invisibilitzades o obviades, així com la pròpia condició de malaltia i tractament mèdic que  tenen efectes en els cossos i en el seu pes. De la mateixa manera, aquesta visió tampoc té en compte que la pròpia gordofòbia constitueix un factor que vulnera la salut. La discriminació gordòfoba, igual que altres discriminacions, suposa limitacions en el desenvolupament ple de la vida de qui la pateix. Les persones grasses es troben amb restriccions i barreres a l’hora de trobar feina, establir amistats i relacions sexoafectives, així com en l’accés a una atenció mèdica de qualitat
  • Anticapitalista Les desigualtats que generen les diferències de classe en l’àmbit educatiu són alarmants, i no només ens referim a la diferència entre escola pública i privada sinó tots els prejudicis subtils que es generen a les aules. El sistema capitalista i neoliberal que vol retallar el que és públic no farà més que augmentar la bretxa de desigualtat. Una educació compromesa amb la justícia social és una educació que defensa un sistema públic i de qualitat.

Aposta educativa

Per a Candela l’educació és l’eina de transformació social més potent que tenim. Hi creiem perquè en som testimonis, cada dia, de com les persones canvien valors, actituds i creences si se’ls dona l’espai i les eines per fer-ho. Eduquem esperits crítics, que posin en dubte determinats valors i trobin la força per canviar allò que no els agrada. Aprenentatge significatiu, pedagogies crítiques, debat, temps per a reflexionar i espai per a desconstruir-se, són els elements pels quals apostem en aquest bonic camí que és l’educació feminista.

Perspectiva comunitària

Les accions “bolet” són necessàries però insuficients. Per això intentem implicar el màxim de població d’un territori en les nostres intervencions, com infants i joves, els centres educatius, professionals, famílies, personal tècnic municipal, el teixit associatiu i els grups de dones, posant èmfasi en les xarxes existents, aprofitant-les i multiplicant-ne l’efecte.

Ecofeminisme

La perspectiva ecosocial i ecofeminista que tenim incorpora una educació que es bolca en la consecució del benestar per als qui habitem aquest planeta, conscients dels límits i les interdependències que ens permeten viure, posant la vida i les cures al centre. Una educació que permeti vincular-se al territori pròxim i a la comunitat, que desemmascari i denunciï l’actual model de desenvolupament i doni pas a imaginar, construir i experimentar alternatives. Pensem que són justament les persones joves qui tenen el poder de fomentar un canvi en el paradigma ecosocial, ja que són les generacions futures qui més patiran les conseqüències de l’actual model alhora que són els agents principals de canvi en aquest sentit.

Treball en xarxa, suport mutu

Conèixer, compartir, establir sinergies i col·laboracions que ens enriqueix mútuament, amb altres entitats i professionals del món educatiu, està en l’ADN de Candela des de la seva fundació. Això ens fa créixer i ens motiva a aprendre i ampliar horitzons, millorant així la nostra tasca professional. En un context de crisi on el tercer sector s’enfronta a fortes retallades i dificultats administratives, cal trobar solucions creatives, compartir recursos, coneixements i experiències, buscar juntes la sostenibilitat a partir de l’afinitat, la complicitat i el suport mutu.

Participem

A Candela cooperativa d’acció comunitària i feminista apostem pel treball comunitari i col·laboratiu, és per això que participem en les següents iniciatives:

Consell Nacional de Joventut de Catalunya
Consell de la Joventut de Barcelona
Consell Municipal LGTBI de Barcelona
Consell de les Dones de Barcelona
Acord Ciutadà per una Barcelona inclusiva
Plataforma
Xarxa Activa
Xarxa economia
federacio de cooperatives

15 anys

Video creta amb motiu de la celebración del 15 + 1 anys de Candela

Envia’ns un missatge